Akran Zorbalığı Nasıl Ortaya Çıkar?
BİREYİN ROLÜ
Bilişsel empati, karşıdaki insanın ne hissettiğini rasyonel düzlemde anlama yeteneğidir. Bir insana baktığında üzgün olduğunu görüyorsak bu bilişsel empatimizin geliştiğini gösterir.
Duygusal empatiyse, karşıdaki insanın hissettiği şeyi hissetmektir. Üzgün birini gördüğünde üzülmemiz, duygusal empatimizin geliştiği anlamına gelir.
Zorbalık yapan çocuklarda bilişsel empati yüksek, duygusal empatiyse düşüktür.
Çocukların duygusal empati seviyesi doğuştan gelen bir şey değildir, evde ve okulda geliştirilmelidir.
AİLENİN ROLÜ
ZORBALIK YAPAN ÇOCUKLARIN AİLELERİ
Çocukların ebeveynle konuşamadığını hissetmesi
Aileden duyulan ırkçı/cinsiyetçi/şiddet içerikli söylemler
Saldırgan davranışların hoşgörüyle karşılanması
Kardeşler arasında ve aile içinde zorbalık
Fiziksel ve duygusal istismar uygulayan ebeveynler
Kötü rol modelleri
ZORBALIĞA UĞRAYAN ÇOCUKLARIN AİLELERİ
Çocukların ebeveynle konuşamadığını hissetmesi
Aşırı koruyucu ebeveynler
İlgisiz ebeveynler
Çocuğa olduğu yaştan daha küçükmüş gibi davranan ebeveynler
Kardeşlerinden zorbalık görme
Aile tarafından kabul görmediğini hissetme
OKUL ATMOSFERİNİN ROLÜ
Zorbalığın sıklıkla meydana geldiği yerlerin (koridor, bahçe, sınıf içi, oyun alanları) yeterli denetim altında olmaması.
Okul ve sınıf mevcudunun kalabalık olması.
Öğretmenlerin öğrencilere yönelik uygun olmayan disiplin yöntemleri kullanması, uygunsuz sözler söylemeleri ve şakalar yapmaları, zorbalığa rol model olmaları
Okulda akran zorbalığına karşı bir politika olmaması
Öğretmenlerin ve yöneticilerin zorbalık eylemlerini fark etmemesi, ciddiye almaması veya görmezden gelmesi
YAŞ ARALIGINA GÖRE ZORBALIK
Tabloda görüldüğü gibi, zorbalık 1-3 yaş aralığından 10-12 yaş aralığına doğru azalmakta, ancak ergenliğe girişle birlikte 13-16 yaş aralığında zirve yapmaktadır (OECD, 2017).
CİNSİYETE GÖRE ZORBALIK
Tabloda görüldüğü gibi, erkek çocuklar kız çocuklarına kıyasla iki kategori hariç her kategoride daha fazla zorbalık görmektedir (OECD, 2017).
ZORBALIK, ETNİK ÇEŞİTLİLİK VE YAŞ
EBEVEYN DESTEĞİ VE ZORBALIK
Yukarıdaki tabloda görüldüğü üzere, ebeveynler çocuklarının okulda yaşadığı problemlere destek sağlamadığında, zorbalık bazı durumlarda iki kat kadar artış göstermektedir (OECD, 2017).